Detailing » Oferta » Poradnik: Ocena grubości lakieru

Kosmetyki samochodowe

Logowanie, Rejestracja

Użytkownik:

Hasło:

Koszyk zamówień

Twój koszyk jest pusty. Prosimy pamiętać o konieczności rejestracji przed złożeniem zamówienia.

CDS Auto-Spa - Profesjonalne Kosmetyki samochodowe
Zestawy kosmetyków samochodowych

Nasi partnerzy

Poturbowani


Poradnik: Ocena grubości lakieru

Jednym z wstępnych procesów polerowania lakieru, jest właściwa ocena grubości warstwy lakieru, która pozwala dobrać odpowiednią metodę polerowania oraz środki i materiały polerskie.

Bez względu na zastosowaną metodę, proces polerowania polega na usunięciu określonej ilości lakieru. Grubość usuwanej warstwy będzie uzależniona w dużym stopniu od agresywności użytego środka (pasty polerskiej), materiału (pad polerski) oraz metody polerowania (polerowanie ręczne lub mechaniczne).

Przed przystąpieniem do wykonywania prac polerskich warto, z powyższych względów ocenić uprzednio grubość warstwy lakieru. Najlepiej uczynić to za pomocą miernika grubości lakieru. Większość z nich poda nam jednak łączna grubość wszystkich warstw lakieru, należy jednak wiedzieć, że lakier zwykle składa się z 2 lub 3 warstw (podkład, kolor oraz lakier bezbarwny, tzw. klar). Nie jest to jednak żelazną regułą i możemy spotkać się również z lakierami nakładanymi jedną warstwą – taka sytuacja może mieć miejsce w starszych modelach samochodów.

W dalszym rozważaniu przyjmiemy, że lakier będzie składał się z 3 warstw, a dla nas najbardziej interesująca jest zewnętrzna warstwa lakieru bezbarwnego (klar), gdyż właśnie ona najbardziej narażona jest na zarysowania i podlegać będzie procesowi polerowania. Ponadto należy pamiętać, że przebicie przez tę warstwę powoduje konieczność ponownego lakierowania!

Metoda oceny grubości lakieru



Wyżej wspomniana metoda pomiaru grubości warstwy, daje nam informacje o łącznej grubości wszystkich warstw lakieru. Istnieją dwa sposoby na przybliżoną ocenę grubości warstwy lakieru bezbarwnego.

Pierwsza z nich polega na dokonaniu pomiaru lakieru w miejscu, w którym lakier pozbawiony będzie warstwy bezbarwnej lub będzie jej znacznie mniej. Będą to takie miejsca jak wewnętrzna strona drzwi, maski lub klapy bagażnika . Różnica pomiędzy grubością warstwy zewnętrznej i wewnętrznej pozwoli ocenić grubość warstwy klaru. Znacznie większą precyzję uzyskamy dokonując pomiaru w kilku miejscach i porównując te wyniki ze sobą.

Inną mniej precyzyjną metodą jest metoda szacunkowa, która opiera się na teorii grubości poszczególnych warstw, która mówi, że poszczególne warstwy lakieru stanowią określony udział procentowy i na całkowitą jego grubość przypada odpowiednio 25% podkładu, 25% procent koloru i 50% klaru.

Trzecim najbardziej niezawodnym sposobem, będzie zastosowanie specjalistycznego miernika, który poinformuje nas o grubości całkowitej lakieru oraz o grubości poszczególnych warstw. Mierniki te jednak są bardzo drogie.

Grubość lakieru samochodowego



Znając już grubość warstwy lakieru musimy ocenić skalę ryzyka oraz podjąć decyzję o możliwości użycia bądź wykluczenia użycia metody polerowania mechanicznego. Użycie urządzeń mechanicznych przy zbyt cienkich lakierach może spowodować uszkodzenia, których usunięcie możliwe będzie wyłącznie poprzez ponowne lakierowanie

Grubość lakieru powyżej 200 µm

Taka grubość lakieru będzie występowała w starszych modelach samochodów, lakierowanych ręcznie lub o ponownym lakierowaniu. W tym ostatnim przypadku należy wziąć pod uwagę możliwość różnego zachowania się lakieru niż lakier fabryczny, co będzie wynikiem różnej twardości lakieru.

Grubość lakieru w przedziale 100-200 µm

Lakier o normalnej grubości - wskazuje na standardowy lakier. Uzyskanie takiego wyniku pomiaru świadczy o zdrowej grubości lakieru i nie powinno być problemów z polerowaniem mechanicznym.

Grubość lakieru pomiędzy 80-100 µm

Cienki lakier, w stosunku do którego należy zachować ostrożność, zwłaszcza dla większości samochodów posiadających warstwę klaru. Nowsze samochody mogą dawać mniejsze odczyty, jednak takie wartości powinny podnieść ostrożność.

Polerowanie mechaniczne przy tej grubości lakieru jest wprawdzie możliwe, jednak użycie polerowania mechanicznego przy tak cienkim lakierze, w połączeniu z agresywnymi pastami może doprowadzić do powstania przebicia i konieczności ponownego lakierowania.

Grubość lakieru mniejsza niż 80 µm

Bardzo cienki lakier, szczególnie jeśli jest na nim warstwa bezbarwna. Przy wyborze środków polerskich należy stosować wielką ostrożnością. W takich sytuacjach rozważyć należy możliwość użycia pasty zawierającej wypełniacze, która zamaskuje defekty zamiast usuwania metodą polerowania. Taki odczyt grubości lakieru może być spowodowany użyciem agresywnych środków polerskich w przeszłości.